تابلوفرش, تابلو فرش, سردرود, اتحادیه, دستباف, دستبافت

نشست تابلو فرش از دیدگاه هنری . موزه فرش ایران

نشست تابلو فرش از دیدگاه هنری . موزه فرش ایران
قسمت اول ( چکیده ای از سخنان آقای کاظم صحتی سردرودی رییس اتحادیه تابلو فرش )

IMG_9517

ضمن تشکر از بانیان این جلسه که به نوعی تابلوفرش را به چالش کشیدن تا مثبت و منفی تابلو فرش بیشتر بروز پیدا کند.

بعد هنری تابلو فرش که بیشتر مد نظر این جلسه است می پردازم.

هنر چیز محدودی نیست که حتما باید در یک چارچوبی باشد تا بگوییم هنر است ، این یه بعد قضیه است که ما باید دقت کنیم که در تابلو فرش چند هنر دست به دست هم می دهد تا یک تابلوفرش خلق شود ؟حتی اگر به تاریخچه اش نگاه کنید برای امروز نیست. این تابلوفرش از قدیم الایام بوده منتهی به مرور زمان همون طور که زندگی ما تغییر کرده، همان طور که فرهنگ ما تغییر کرده، تابلوفرش هم تغییر کرده که این طبیعی است ؛ نمی شود گفت چون چند صد سال پیش تابلو فرش یا همان قالیچه های تصویری بافته می شد ، الان هم باید به همان روال بافته شود ، مگر فرش های ما مثل همون ۱۰۰۰ سال پیشه؟ مال ۱۰۰ سال پیشه؟ همان طور که زندگی های ما تغییر کرده، تابلوفرش هم تغییر کرده باید به این مهم حتما توجه داشته باشیم که ما در چه زمانی داریم زندگی می کنیم. مگه امروزه از تکنولوزی تو زندگیمون استفاده نمی کنیم؟ تکنولوژی هم به طرق مختلف وارد هنر و با اون تلفیق شده است.

IMG_9466

IMG_9342
می خواهم یک تعریفی از تابلو فرش داشته باشیم چرا که این قضیه خیلی مهم است . آیا تا حال دقت کردید در تابلو فرش چند هنر ترکیب شده ؟ در تابلو فرش حدود ۷ یا ۸ و در بعضی مواقع ۱۰ تا هنر تلفیق یافته است . یک تابلو فرش تلفیقی از چندین هنراست که هر کدام یه مقوله و بحث جداگانه ای را می طلبد. اگر دقت کنید یک تابلوفرش، مثل تابلو فرشهایی که اینجا به دیوار آویزان است (موزه فرش ایران) متشکل از چند هنر است :

هنر طراحی
هنر رنگرزی
هنر برجسته کاری
هنر نقاشی
هنر عکاسی
هنر خطاطی
هنر تندیس و حجاری
هنر تذهیب
هنر شعر
هنر چوب و قاب

IMG_9458

IMG_9417

هر کدام از این ها یه هنراست که ظرافت و دقت خاص خودش رو می طلبد و کار هر کسی هم نیست. اگر دقت داشته باشید همین تابلو فرشهایی که( آویزان به دیوار موزه فرش ) می بینیم، خطاطی ، تذهیب، طراحی، رنگرزی ، شعر ، نقاشی که تو این هست، هر کدام یک هنره که وارد این تابلو فرش شده است ما حساب کردیم در تابلو فرش تقریبا ۱۰ تا هنر تعریف شده. شما زمانی که یک تابلوفرش رو تو منظر چشماتون می بینید تلفیق شده ۱۰ هنر هستش که در ظاهر یک تابلو فرش می بینید و می توانید از ۱۰ هنر لذت ببرید که اشاره کردم. این یه سری مقوله است که باید بیشتر بهش بها داد، باید بیشتر بهش ارزش داد و بیشتر بحث کرد که فعلا بحث در بعد هنر تابلو فرش هستش برای همین من این مطالب رو عرض کردم که مقدمه ای باشه تا وارد بحث هنر تابلو فرش شویم.
ادامه دارد…

28

27

3

4

5

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

20

21

22

24

25

طراحی و اجرا توسط mehtari.ir