تابلو فرش دستبافت کپی نیست، تمام هنرها وام گرفته از یکدیگرند همه مقروض طبیعت.
نشست بررسی تابلو فرش از دیدگاه هنری
محل موزه فرش ایران
بخش دوم صحبت های کاظم صحتی رئیس اتحادیه تابلو فرش
طراحی تابلوفرش آنی نیست که ما به راحتی با اسکن کردن و پیکسل گذاری یک مدل و طرح انجام و آماده بافت کنیم؛ نمی دانم دوستان عملا قضیه را چقدر لمس کرده اند؟ صحبت و نقدهای شده نشان دهنده آن است که دوستان اصلا قضیه را لمس نکرده اند که برای طراحی یک تابلوفرش با کامپیوتر چقدر زمان و هنر لازم است؟ طراحی تابلو فرش صحبت ۱۰ یا ۲۰ دقیقه ای نیست، برای طراحی یک تابلوفرش بعضی مواقع ما شاید یک سال و یا بیشتر زمان لازم داریم.
حساب کنید، آن طرحی که شما اسکن کردید، در فتوشاپ ۱۶۰۰۰ رنگ اولیه را به ۱۰۰ – ۱۵۰ رنگ تقلیل میدهیم در عین حال آناتومی هم بهم نمیخورد و خیلی هم شکیل و زیبا می شود پس این یک هنری را میطلبد و به اون راحتی هم نیست که در اندک زمان بدون داشتن هنری طراحی و بافته شود.
همان طور که ملاحظه میفرمایید تو کف بازار فرش و فضای مجازی تابلو فرش های درجه ۱۰ – ۱۵ ریخته است، من اولا خواهش میکنم شما تابلوفرش را نه در کف بازار و فضای مجازی خلاصه کنید و نه تابلو فرشهایی که به موزه اهدا و خردیداری شده است ، خیلی بافنده ها هستند که بسیار کارهای نابی تولید می کنند ولی نه وسع خودشان می رسد به موزه اهدا کنند نه موزه رغبت به خریداری آنها دارد.
نمیدانم کپی را باید در چه چیزی تعریف کنیم؟ معمولا میگویم کپی برابر اصل، آیا متریالی که در نقاشی روی بوم یا در یک عکس است با تابلوفرش برابر است؟ اصلا نقاشی و عکس از یک متریال دیگر و ساختار تابلوفرش از نوع دیگری است. حتی آن منظره ای که یک نقاش از طبیعت الهام گرفته ما هم از آن الهام می گیریم ولی عین هم نیستند؛ اصلا ساختار و شاکله تابلوفرش خیلی متفاوتر از آن نقاشی، عکس و تندیسی که شما میبینید، پس نمیشود گفت که این یک کپی ساده از نقاشی یا عکس است، خیلی متفاوت تر از آنی هست که ما تصور می کنیم.
امرزوه بزرگترین مشکل تابلو فرش این است که منتقدین ما تابلوفرش را در کف بازار و فضای مجازی می بینند و خلاصهاش می کنند ولی تابلوفرش فقط این نیست. تابلوفرش زمان و هنر لازم دارد، ایده لازم دارد، زمان پشتاش هست، زمانی که همراه با هنره، همراه با ایده است. اینطور نیست که ما بگوییم تابلو فرش به راحتی طراحی، کپی و بافته شده و روانه بازار می شود.